„A kisgyermekben – hasonlóan az ihletett művészhez és a természetben élő emberhez – a vele született adottságok, s a javarészt tudattalan élmények munkálkodnak. Hagyja, hogy eszköze legyen a létet igazító törvénynek, akaratával, nyiladozó értelmével alig tud avatkozni annak megvalósulásába. Rajzai ezért mondanak el sokkal többet a világról, mint amennyit föltételezünk róla szellemi képessége, érettsége alapján.”
(Molnár V. József: A Nap Arca – a gyermekrajzok üzenete)
„ Ha lehetővé tesszük a gyermeknek, hogy művészi tevékenységgel kifejezze az érzéseit, akkor legalapvetőbb vágyainak engedünk szabad utat.” (Frans Carlgren Arne)
 |
|
|
|
Az óvodai nevelésben számtalan lehetőség adódik a gyermek alkotó képzeletének kibontakoztatására. Egyik ilyen lehetőséget adja a vizuális nevelés. Az óvodás gyermeknél a spontán alkotókedv segíti a vizuális kultúra alapelemeinek megismerését és a személyiségébe történő beépülését. Ebben a korban nem az eredmény, hanem maga a tevékenység a fontos. Nekünk óvónőknek az a feladatunk, hogy ehhez adjunk teret és megfelelő eszközt, élményt. Megmutassuk és megtanítsuk azt a technikát, aminek segítségével elkészítheti alkotását. Fontos, hogy ezt önként, szabadon és örömmel tegye. Két kezünkkel valamit létrehozni, legbensőbb érzéseinket közvetíteni a külvilág felé nagy-nagy öröm. A gyermek az alkotás folyamán sok mindent megtanul. Eszközök helyes használatát, azok rendbe tételét munka végeztével. Megismeri a világot. Fejlődik kreativitása, szárnyal képzelete. Ügyesedik ujjainak finom mozgása, így képessé válik az írás megtanulására.
Szerencsére óvodánkban sok olyan gyermek van, aki nagyon szeret rajzolni, festeni, alkotni valamit. Ezért indítottuk el a 2004-2005-ös tanévben a kézműves foglalkozásokat az érdeklődők számára hetente egy alkalommal, délután 4 órától 45 percben. 17 kisgyermek – nagy és középső csoportból vegyesen - vett részt rendszeresen az alkotó munkában. A foglalkozások témái az évszakok és az ünnepek köré csoportosultak. Készítettünk terménybábokat, levélnyomatot, őszi levelekből kompozíciót, farsangi álarcot, mézeskalácsot, tojást festettünk, agyagoztunk. A természetből gyűjtöttünk anyagokat alkotásainkhoz: gesztenyét, makkot, csuhét, leveleket, magvakat. Megismerkedtek a gyermekek régi és új technikákkal, mint kasírozás, márványozás, origami, körmön fonás, agyagozás, szórásos-ragasztásos technika.
A gyerekek szívesen és elmélyülten tevékenykedtek a foglalkozásokon. Sokszor kevésnek bizonyult a rendelkezésünkre álló idő, mert ők még szívesen dolgoztak volna tovább is. Mindig örömmel várták a következő alkalmat. Már jó előre érdeklődtek, hogy mit fogunk készíteni a „kézművesen”. Úgy érzem, ez annak a jele, hogy élmény volt számukra az alkotás. Bevallom, nekem is öröm és nagy-nagy élmény volt velük dolgozni.
|