2012-ben a koncepciónak megfelelően ésszerű, takarékos gazdálkodást és minimális önerőt igénylő pályázatokat tűztünk ki célul, mellyel hosszú távon költséghatékonyságot és megtakarításokat érhetünk el. Ennek függvényében terveztük meg és fogadtuk el 2012. év elején költségvetésünket. A beruházások és felújítások az év során a naponta változó hírek, és világgazdasági események, törvények tükrében kerültek ütemezésre, legtöbbjük az év II. felétől. A napi karbantartási feladatok mellett a 2011. év végén benyújtott Start munkaprogram belvízelvezető rendszereinek felújítása címén 2012. február 1-jétől 2012. december 31-ig terjedő időszakra 5 fő részére biztosítottunk munkát, a munkaügyi központ 100 %-os munkabér és bizonyos mértékű dologi kiadások, így alapanyag, eszköz, gép, munkaruha támogatásával. E program keretén belül folytattuk a már 2010-ben elkezdett Ady E. utcai árok betonozását, és végeztük el a Kossuth, ill. Május 1. utcai árkok felső szakaszainak pótlását. Emellett az év folyamán a Honvéd, Csaba, Ady, Petőfi, ÁFÉSZ melletti, a Balaton és a Hunyadi utcai árkok - utóbbiak a közútkezelő révén - kerültek kitisztításra, hordalék-mentesítésre. A téli közfoglalkoztatás keretén belül február, március, november és december hónapokban szintén 2 fő munkabérére kaptunk 100 % támogatást, akik a szociális szolgáltató központunkon keresztül a faluban élő idős embereknek nyújtottak segítséget ház körüli munkákban, hó, levél összetakarításában. Természetesen e felett a parkgondozás és közterület tisztaságának fenntartására 2012 februárjától 2013 januárjáig 4 fő, 2012 márciusától 2012 novemberéig 8 fő 6 órás foglalkoztatása valósult meg 70 % támogatás és 30 % önrész vállalása mellett. Ugyanakkor az elmúlt évhez hasonlóan decemberben önkéntes közérdekű tevékenység keretén belül, külön díjazás nélkül 14 fő dolgozott a közterületek szebbé tételén (Baglashegyi út folyókatisztítás, Vár utca padkatisztítás; év közben szabálysértést elkövető közmunkások dolgoztak a Magyari utcai padkák tisztításán, ők bontották el a sportpálya és a művelődési ház közötti kerítést, és takarítják ki az egykori diszkontbolt mögötti melléképületet, hogy tavasszal azt el tudjuk bontani).
Intézményeink működése zavartalan, ésszerű és takarékos volt az év folyamán, amiért szeretnék vezetőiknek köszönetet mondani. A korábbi évek rendezvényei szintén megrendezésre kerültek (falunap, Baglashegyi Fesztivál, Erdélyi Ízek Napja), amiért szeretnék szintén a szervezőknek köszönetet mondani. Szépült az óvoda udvara, kerítése, az iskoláé részben, felújításra kerültek önkormányzati bérlemények, melyből bevételre tettünk szert. Felújításra került a gyógyszertár melletti szolgálati lakás, ahova rövid időn belül az új körzeti megbízott már be is költözött az ígéret szerint.
Térkövezés és belső felújítás történt a szociális szolgáltató központunkban, az ÁNTSZ előírásainak megfelelő mosogató került beépítésre és kialakításra.
Elkészült településrendezési tervünk módosítása a kerékpárút vonatkozásában, a teljes felülvizsgálatot az egyéb kapcsolódó törvények szerint végeztetjük el a testület döntésének megfelelően.
A legnagyobb beruházásunk talán könyvtárunk felújítása, melyre az év elején beadott pályázat alapján 7.540.533 Ft vissza nem térítendő támogatást nyertünk. Az építészeti munkák november közepéig befejeződtek, új belső tér várja a régi és új olvasókat megújult informatikai eszközállománnyal.
Pályázatot nyújtottunk be kötelező feladatot ellátó intézmény infrastrukturális fejlesztése címén, mely szintén pozitív elbírálásban részesült, így az iskola konyha felújítási munkálataira 13.306 e Ft vissza nem térítendő támogatást kaptunk (nyílászárok cseréje, tetőcsere, gépészeti, vizesblokk, villanyvezeték felújítási munkálatok, ugyanakkor új eszközök beszerzése válik lehetővé, de ennek kivitelezése előre láthatólag 2013 tavaszára, márciusi időszakra tolódik át.
Az önkormányzati törvény és egyéb törvények változása folyamatos felkészültséget igényelt, mely a testületi ülések napirendjeinek számából is kitűnik, sokszor az utolsó pillanatban került egy-egy napirendi pont kiküldésre, melyről legtöbbször mi nem tehettünk, de ennek ellenére úgy gondolom felelős és hosszú távon a falu érdekeit képviselő döntések születtek. Így volt ez akkor is, amikor az iskola átadás-átvételi megállapodása került a képviselő testület által elfogadásra. A konyha és személyzete kivételével a fenntartás és működtetés, a többi dolgozó bérének rendezése januártól az államot terheli.
A hivatali átszervezés községünket nem érinti, mi továbbra is Balatonújlak településsel alkotunk közös hivatalt, és a kapcsolatot erősítendően társulási megállapodást kötöttünk az óvodai feladatellátás tekintetében, ami azt jelenti, a balatonújlaki gyerekek szeptembertől óvodánkba járnak.
Összegezve a mögöttünk álló évet elmondható, hogy a napi megszokott feladatok mellett próbáltunk megfelelni a törvényi előírásoknak, a gazdasági élet folyamatos változásainak, véleményem szerint ez minden tekintetben sikerült.
Maradtak el tervezett beruházások, felújítások, de ezek a pályázati kiírás hiányában hiúsultak meg (óvoda épületenergetikai felújítása, táncterem lapos tetejének szigetelése).
Adó-, bérleti díjemelésre előterjesztési javaslat nem került beterjesztésre, már nem is kerülhet, amennyiben a törvény ezt másképp nem szabályozza, 2013. évben a 2012. évnek megfelelő mértékek maradnak érvényben.
Békés, boldog új évet kívánok mindenkinek!
Tisztelettel:
|