Hajdu Kinga vagyok, a kéthelyi Napközi Otthonos Óvoda kiscsoportos óvó nénije. 2008 júniusában végeztem Sopronban, a Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar óvodapedagógus szakán. 2008. október 15-től dolgozom jelenlegi munkahelyemen. Az előző nevelési években délutánosként láttam el az óvónői teendőket. Ez az időszak alkalmat adott az óvoda Helyi Nevelési Programjának megismerésére és a nevelő – oktató munka gyakorlására. Ezen a nyáron került átdolgozásra és elfogadásra a nevelőtestület által készített új program, ami alapjaiban nem változott, csak a törvényi előírásokkal lett kiegészítve.
Ettől a nevelési évtől csoportvezető óvónő vagyok a kiscsoportban. Ezalatt a két év alatt Horváth Györgyné volt a mentorom, akitől nagyon sokat tanultam. A munkám során igyekszem a tanultakat és a két év során szerzett tapasztalatokat hasznosítani és megfelelően alkalmazni. Ebben az évben Mika Lajosné több éves gyakorlati ismereteivel lesz segítőtársam.
A kiscsoportos nevelőmunka meghatározó időszaka a beszoktatás. Programunk is hangsúlyozza fontosságát. A kisgyermek beszoktatása a család, mint egyenrangú partner segítségével történő fokozatos folyamat, melynek minősége kihat a gyermek későbbi óvodai életére. Időtartamát, módját minden esetben a gyermek egyéni igénye és a szülővel való egyeztetés határozza meg. A beszoktatásban mindkét óvodapedagógus és dajka aktívan részt vesz. A csoportban lévő gyermekeket felkészítjük az új társak fogadására. Biztosítjuk a szeretetteljes, nyugodt légkört, mely a gyermekben elősegíti a bizalom kialakulását, az óvodapedagógussal való együttműködés megalapozását. Óvodánkban a beszoktatás során a gyermek a szülővel együtt ismerkedik az óvodával. Óvodába lépés előtt családlátogatás keretében megismerkednek az óvó nénik a leendő kiscsoportosokkal, a gyerekek jelet választanak, a szülőkkel megbeszéljük az óvodakezdés idejét. Ezt követően az új kisgyermekek meghatározott sorrend szerint kerülnek a csoportba. Kb. 2 hetente 3-4 kisgyermek beszoktatása történik. Kezdetben a szülő jelenlétével, majd az egyedül töltött idő fokozatos növelésével biztosítjuk a beszoktatás fokozatosságát. Már a beszoktatás ideje alatt a tervezett szokásoknak megfelelően végezzük a mindennapi tevékenységeket sok-sok érzelmi megerősítéssel, játékosan (természetesen a gyermek egyéni képességeit figyelembe véve). Az együtt végzett játékos tevékenységek: mondókázás, éneklések, ölbeli játékok, simogatók, cirógatók, vizuális tevékenységek, mozgásos játékok fokozzák az érzelmi kötődést felnőtthöz és társakhoz egyaránt. A sok-sok élmény biztosítása segíti a szülőktől való elválást, a kisgyermek közösségbe való beilleszkedését. Hogy ez a beilleszkedés minél zökkenőmentesebben történjen, ehhez elengedhetetlen a gyermekek feltétlen elfogadása és szeretete, amit mi óvónők és a dadus néni biztosítunk számukra.
 |
|
|
|
 |
|
|
|
|