Tartalom
· Foldal
· Ajánlj minket!
· Cikkek
· Impresszum
· Kapcsolat

Legújabb szám
·Helyesen író kéthelyi lányok
·A Kapitány kiszállt...
·Télutó, tavaszelő az oviban
·Húsvét
·Kéthelyi sorsok
·A támogatott lakhatásért
·Kéthelyi mesterek - Mika Szabolcs, a preparátor
·Boszibál ismét
·Sakk
·Pünkösd

Valamit tenni kell az oktatással?!

Az utóbbi időben nem csak a 2006. évi költségvetési tervezet borzolta az oktatásban dolgozók idegeit. Az oktatási kormányzat falurombolással felérő iskolabezárási és körzetesítési elképzelései minden tekintetben mellőzték a szakszerűséget és ésszerűséget. Gyakorlatilag 2002 óta újabb és újabb támadásokat indít a politika az iskolák ellen. A jelenlegi események a 2002 óta eltelt időszak logikus következményei. Az iskoláztatás és intézményes nevelés több mint 1000 éves hagyományai és értékei kerültek veszélybe. Talán jogos a cím, tényleg valamit tenni kell az oktatással! A problémák megoldását valóban az iskolabezárások és az ellehetetlenítés, a bizonytalanság fenntartása oldhatja meg? Minden józanul gondolkodó, a jövőért aggódó polgár tudja, hogy nem erről van szó.
Senki nem vitatja, hogy a tartalmi változtatásnak eljött az ideje, sőt a pedagógus szakma határozottan kezdeményezi is a reformokat. A változtatásokat szakmai érvek, és a tanulók mindenekfelett álló érdeke alapján kell artikulálni.
Az oktatáskutatók már jó pár éve mondogatják, hogy a tanulókat nem lehet a hagyományos módszerekkel és eszközökkel a XXI. század kihívásaira felkészíteni. Az iskolában megszerzett tudás, és a mindennapi életvezetéshez szükséges képességek nagyon messze kerültek egymástól. Egy egész életen át tartó tanulásra kell a gyerekeket felkészíteni, amelyben meghatározó szerepet kell adni a folyamatos és állandó tanulás iránti szükséglet kialakításának.
A pedagógus szakmai tudásának professzionális megnyilvánulási lehetősége a tanulók egyéni képességéhez igazodó tanulásszervezés. Ez csak úgy képzelhető el, ha a tananyag mennyisége és tartalma teljes mértékben igazodik az életkori sajátosságokhoz. Ez azt is jelenti, hogy kevesebbet, de sokkal alaposabban kell megtanítani, illetve elsajátítani. Az új kihívás az úgynevezett kompetencia alapú oktatás elterjesztésében fogalmazható meg. A kompetencia leegyszerűsítve a mindennapi használatra való képességek gyűjtőneve. A fogalom a képességeken túl viselkedést és magatartásformát is jelent. A kompetencia tevékenység a központiságot is magába foglalja. A legalapvetőbb kompetenciák: szövegértés, olvasás, matematika, logika, szociális életvitel, számítástechnikai eszköztudás, idegennyelv-ismeret, életpálya-építés.
Nem kell az új fogalmaktól megijedni, hiszen régebben – 50, 100 éve -, ha nem is így hívtuk őket, de tartalmában nagyon hasonló képességek elsajátítását tekintette az iskola fontos feladatának. Sohasem kell szégyellni, ha visszanyúlunk a múltba, és a jót átvesszük onnét, aztán továbbfejlesztve ismét működőképessé tesszük.
Az elmúlt évek európai tudásszintmérés vizsgálatai komoly figyelmeztető jeleket továbbítottak az oktatáspolitika felé. A nemzetközi összehasonlító vizsgálatok alapján megállapítható, hogy oktatási rendszerünk válságjeleket mutat. A problémák gyökere valószínűleg a tartalmi szabályozásban található meg. Gyerekeink rendkívül túlterheltek, ugyanakkor az iskolai tudás nem kapcsolódik a piaci igényekhez. Tanulóink kevésbé tudnak alkalmazkodni, mint más Európai országok hasonló korosztályú diákjai. A tanulók nagyon sok lexikális ismerethez jutnak, amelynek alkalmazhatósága bizonytalan.
A kéthelyi iskola pedagógusai rendkívül fontosnak tartják, hogy változásokat kezdeményezzenek a fentiekben leírtak, illetve saját pedagógiai hitvallásuk alapján. A megvalósítást segítheti, hogy 2006 szeptemberétől bekapcsolódunk abba a központilag támogatott programba, amelynek célja a kompetencia alapú oktatás iskolai elterjesztése. A felkészülés során nyolc nevelő vesz részt módszertani továbbképzéseken, és tanulja meg azokat az újfajta tanulásirányítási technikákat, amelyben kiemelt szerepet kap az informatika, a digitális tananyag alkalmazása és a projektoktatás.
Természetesen nem csodaszerről van szó, csupán arról, hogy más tananyagtartalmakat és módszereket használjunk a mindennapi gyakorlatban annak érdekében, hogy tanulóink képessége tudatosan kerüljön fejlesztésre.
A lehetőség óriási, és túlzás nélkül állítható, hogy megismételhetetlen. Ha a törekvéseinket a szülők és gyerekek is befogadják, ha érvényt tudunk szerezni a józan gondolkodás fontosságának, akkor esélyt adunk a sikeres életpálya-építésre; ha egyedül maradunk, akkor a szelekciót az élet elvégzi - és formális iskolabezárás nélkül is -, az iskolaajtó nem a világra nyílik.
Azt is várjuk, hogy a projektben való részvétel és a projekt eredményeinek bemutatása révén az iskola tudásközvetítő szerepe megerősödik a település és a régió iskolái körében, tanulóink eredményesebbek lesznek Titokban azt is reméljük, hogy a megszerzett tudásnak, a képességek magas szintű megnyilvánulásának újra értéke lesz. Reméljük, hogy az oktatásirányítás is észreveszi, hogy nem politikai érdekek alapján kell az iskolák mozgásterét meghatározni, hanem a szakmai fejlesztéseket kell ösztönözni. A megvalósításhoz nyugodt és kiegyensúlyozott környezetre van szükség, amelyben előtérbe kerülnek az iskolákért aggódók, és teljesen háttérbe szorulnak a szakszerűtlen megnyilvánulások.
Többek között ezt várjuk a jövő évi változások között.

Kern Zoltán
(2005. IV.szám Tél)
Nyomtathat verzi

Korbbi cikkek:

Néhány régi cikk
·A Kőkecskétől a vadgesztenyefákig
(2019. IV.szám Tél)
·Szabó István ismét díjazott lett
(2017. II.szám Nyár)
·A Herman Ottó tanösvényen jártunk
(2016. I-II.szám Nyár)
·Önkormányzati tájékoztató
(2014. I.szám Tavasz)
·1%
(2013. I.szám Tavasz)
·Összefogás a gyermekekért
(2011. IV.szám Tél)
·Tartalmas nyarat éltünk…
(2009. III.szám Ősz)
·Színes eredmények fekete-fehér táblán
(2008. I.szám Tavasz)
·A múlt üzen a jelennek –
Kéthely múltja régi fotókon
(2006. IV.szám Tél)
·Egy autó története
(2004. III.szám Ősz)




PHP-Nuke alapú weboldal

Az oldalon található termék- és cégelnevezések tulajdonosaik védjegyoltalma alá eshetnek. A hozzászólások, cikkek szerzőik tulajdonai.
Tartalomkezel? rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.06 msodperc